onsdag 11. mai 2011

Klarte ikke vente

så her er krydderplantene i jorda allerede :)



Vi har:
busktomat
persille
gressløk
basilikum
timian
løpstikke
rosmarin



 Blir spennende å se hva vi har om et par uker...
men plantene er kjøpt hos det lokale gartneriet
så går det galt er det i hvert fall ikke plantenes skyld.

Akkurat nå sitter vi og ser på regnet som tar vanninga for oss,
helt toppers!

Nå mangler jeg bare planteskilt.
Leter og leter, og tar gjerne i mot tips!
Må jo ha det hvis gubben får beskjed om å hente inn noe.
Det eneste han kjenner igjen er vel gressløken ;-)




8 kommentarer:

Anonym sa...

Så spennende å se om alt kommer, og det gjør det jo helt sikkert
Ikke så vant til krydder planter (utenom gressløk da)
Så jeg hadde nok også trengt skilt... best du får tak i de
Ha en herlig kveld videre

Martilie sa...

Sååå flink du er! Jeg har ikke begynt, men ble inspirert nå. Og ingenting er vel bedre enn å tusle ut etter friske uter - mmmm :)

Nyt deilige mai-dager!

Klem fra Tove

Blått til lyst sa...

Uhuuu - bor ikke du i en vekstsone med lavt tall? Om du gjør, så hent en bøtte!!!!
Det trenger du nemlig. Til løpstikka, må vite. Den kan bli kjempediger og den liker breie seg. Den kan også glatt bli mer enn 2 meter høy om du ikke kniper av blomstene. Det er forresten en kjærlighetsurt som skal gi svingenge resultat om du putter den i suppa til en mann eller fler *s*
Andre urter som smaker, men som også krever sin plass er mynte og oregano (vokser vill under navnet bergmynte).
Løpstikke, mynte og oregano er forresten stauder som du får igjen år etter år, og som i motsetning til den kresne basilikum'en som ikke liker det kaldere enn +5, virkelig tåler en støyt.
Nå skal jeg slutte forelesningen - lykke til og kos deg med nydelige urter! - Liv

Blått til lyst sa...

He, he - meg igjen! Da jeg leste gjennom kommentaren min ETTER at den var sendt, såjeg at jeg hadde hoppet over poenget med bøtta. Skjær bunnen av bøtta, sett den ned i jorda, og plant løpstikka oppi. Bøtte synes ikke, og løpstikka holder seg mer på plass. Samme tips er lurt til f.eks. Japansk lykt. *S* - Liv

Linecas have sa...

Hehe ja den lysta er stor. Basilikumen kan du like gjerne grave opp igjen. Den tåler så å si ingen verdens ting. + 5 som nevnt over er et godt tips men jeg vil si de ikke liker under 12 grader engang. et vakkert liten minidrivhus oppå plantene gjør susen. Så har du unskyldning til å svi av noen lapper på det og. ;)

ide-puffen sa...

Så flott det ble. Hvor fikk du tak i den karmen? Har vært på utkikk etter en, men jeg kan liksom ikke stjele de som står bak Rema heller he he he.
Et lite tips....Basilikum og tomat plantene klarer seg ikke ute ennå. Bare så du ikke blir vonbråten når de visner :( Har du en glassklokke eller lignende setter du den over, men ennå tror jeg det pgså blir for kaldt.
Kos deg i kvelden
Randi

Anonym sa...

Så flink du er! Jeg har ikke begynt ennå jeg.. Du gir meg inspirasjon så i helgen skal jeg ut å plante :-)
Klem

Emidoras verden sa...

Flott og smart liten kjøkkenhage!!
Deilig å plukke ferske råvarer rett utenfor stuedøra:)
Her oppe nyter vi finværet, og nå har jeg fri til onsdag.Hurra!!
Godklem..