lørdag 28. mai 2011

Huff, så vanskelig det er

å ta bilder mot vinduene.
Spiller ingen rolle om det er lyst ute, rommet blir som et svart hull uansett.

Men, men...dere får et inntrykk likevel tror jeg ;-)

♥ ♥ ♥

På spisestuesiden har jeg kun rull-opp gardiner
og har bare tredd dem innpå gardinstanga som hang der fra før.
I salongdelen har jeg hengt rull-opp'en inni vinduet, og bevart sidegardinene.


Selv om vi nå har mer stoff i vinduene føles det nesten motsatt.
Det er som om den smale stua har lagt på seg,
og den virker faktisk lysere også.
Optisk bedrag kanskje, men intet er bedre enn det! :)

Jeg er superfornøyd, gubben er superfornøyd,
t.o.m. eldstemann synes det er fint, skjønt han ville foretrukket sprekere stoff.
Akkurat det forbauser meg ikke, Liverpool-farger kanskje?
Minstemann lever i sin egen verden hvor gardiner er ikkeeksisterende.
Forbauser meg ikke det heller ;-)


Som du ser har jeg lagt knytebåndet over toppen på gardina.
Synes tversoverstripene ble en effekt i seg selv.


Gardina rulles opp rundt en 19 mm rundstokk
- passe tykk, passe tung.
Jeg sydde selvfølgelig løpegang for stokkene først.


På toppen av den innvendige rull-opp'en har jeg en list på ca 10 x 20 mm
(æsj, nå røper jeg den stygge sømmen også - maskina snurper selvfølgelig ;-)
Alle stokker kappes litt kortere enn gardinbredden så det blir noen mm klaring på hver side.
Her har jeg bare dradd stoffet tilside for å vise dere.


Den innvendige er festet med to skrukroker opp i karmen
mens andre del av krokene er skrudd gjennom gardina ned i lista.
Voila!


Nå titter sola frem gjennom skylaget,
så nå er det kanskje på tide å få av pysjen...
Har vært oppe siden sju, og nå er den *kremt* snart halv tolv,
nei dette går ikke!
Ha en fin og god lørdag! :)

12 kommentarer:

Dreamgirl sa...

Gardinene ble skikkelig lekre :) Nå vet jeg hvem som kan sy gardiner til meg ;)

Kom deg ut av pysjen og finn på noe gøy :)

Ha en fin lørdag

Mamsens hus sa...

Hei :)
Gardinene ble kjempefine!
Legger meg til som følger,
ønsker deg en fin kveld videre. :)

Synnøve sa...

Kjempefine gardiner. Du har grunn av og være fornøyd med de:).
Bra at mann og en sønn er fornøyd med de også!
Mannen min ser ikke at jeg har skiftet gardiner. Han ser sjelden forandringene jeg gjør!!

Jeg måtte le av kommentaren din på bloggen min!!
Ønsker deg en fin helg:)
Klem Synnøve

Nostalgia sa...

Så flink du er ! Dette ble kjempelekkert !

Ønsker deg en fortsatt fiiin helg :-)
Klem, Nostalgia

Linecas have sa...

Tusen takk! Det var just slik en forklaring jeg trengte. Nå skal jeg lete etter stoff til nye gardiner. :)
Kattehistorien var jo herlig da.:)

EKTE INTERIØR sa...

Jeg har brukt akkurat samme teknikken på mine stuegardiner, fast det er liftgardiner. (Har dem ikke oppe akkurat nå.) Kjempesmart! Og de gardinene du har sydd er råfine! Virkelig min stil altså! Lekkert med stripene andre veien på båndene. Og det ble kjempefint til de lange gardinene også! Skjønner at du er strålende fornøyd! :-)

Anonym sa...

Så flotte gardiner !
Og takk for at du viser hvordan du har sydd dem !
For en lekker blogg du har!
Jeg legger meg som følger hos deg:)
Ha en fin søndag.
Mvh Ingunn :)

Frøken Anker sa...

Så fine gardiner. De passer perfekt hjem i min stue :-)

Hav en dejlig søndag aften

Frøken Anker sa...

Hej Violetta
Tak for din kommentar.
Du har ganske ret, der er mange spændende steder i Danmark. Men Norge har den mest fantastiske og storslående natur.


Hav en dejlig ny uge

Rosemary and thyme sa...

Stilige gardiner. Jammen er du flink. Det ble skikkelig flott!

Ha en fin dag
Klem Tove

Tina sa...

WOW! Dette ble fint! Og faktisk ikke vanskeligere enn at jeg kan prøve meg på det samme selv. TUSEN takk for nøyaktig beskrivelse av hvordan du gjorde det!

Merethe sa...

Hei :)
Jeg har også hatt vanskeligheter med å kommentere blogger men nå går det som regel greit. Gardinene dine ble flotte. Litt av en jobb å lage slike også tenker jeg.
Ønsker deg flotte dager med sol og varme :) klem Merethe