mandag 7. september 2009

Hva jeg liker

...og ikke liker!

Et veldig interessant tema, he-he...men jeg har altså tenkt litt på nettopp dette i det siste. Liker jeg virkelig alt jeg TROR jeg liker? Har jeg blitt påvirket av å være "her inne" og i så fall, er det negativt eller positivt? Det er tonnevis av inspirasjon å få fra alle de flotte bloggene, bare så det er sagt, men altså...hva liker egentlig JEG, og kanskje enda viktigere...hva liker jeg ikke?

Her sitter jeg snørrete, med vond hals og med bomull mellom øra, og føler meg langt fra bloggeklar (ha det i bakhodet da ;-)

Men altså... Må jeg ha en madonna i stua? Nei faktisk ikke, men man kan jo lures til å tro at man ikke overlever uten. Skjønt, det var kanskje i fjor det, har ikke sett så mange i høst. Jeg leste forresten et sted at kaffetrakteren nå måtte gjemmes bort, den matchet ikke. Hæ, kaffetrakteren?!? Skal man ikke drikke kaffe mer heller nå? Kanskje det er kaffe latte som skal drikkes? Bare så synd at jeg ikke liker latte. Da har jeg vel ikke bruk for lattekopper heller da, selv om det må innrømmes at jeg er med på en konkurranse om nettopp to lattekopper, hi-hi... Ja sånn kan det gå, og sånn kan man skape behov.

Må også innrømme at i starten da jeg begynte å blogge nesten syntes det var flaut å si at vi ikke har hvitt kjøkken. Men så tenke jeg...hvorfor i all verden MÅ jeg ha hvitt kjøkken? Er jeg ikke et like bra menneske med f.eks. rødt kjøkken, og betyr det at jeg ikke har hvitt kjøkken at jeg har så elendig smak? Vel, jeg liker hvite kjøkken, og er veldig glad i hvite møbler, og jeg synes mange på bloggen har nydelige innredninger, men jeg har da sannelig både rett og plikt til å like det vi har selv også. Skjønner? Og tenk, jeg liker virkelig laaange dørhåndtak. Tro det eller ei!
Ikke har vi hvit sofa heller forresten. Vår er mørkegrå/brun...ubestemmelig, men veldig praktisk og god å sitte i, og jeg LIKER den! :) Jeg har ikke lysekrone heller jeg da, men akkurat det kunne jeg tenkt meg for det synes jeg kan være veldig pent, på riktig sted og i riktig størrelse



Vakkert skap - I like!

Jeg liker hvitt, lyse naturfarger, hele skalaen nedover, krem, beige, gyllent, brunt, svart, og med innslag av kontrastfarger.

Interessant? Vel, jeg pøser på med mer når jeg først er i siget.


Vakre farger!

Gammelt tre er herlig. Gamle slitte bordplater, vindusrammer, slitte kasser, esker, skrin...ja dere skjønner. Jeg falt jo for en gammel dynamittkasse ;-) Shabby maling er også flott, innenfor visse rammer. Hvis malinga er så slitt at man lurer på om møbelet overhodet henger sammen, er det ikke pent.


For slitt for Violetta

Zink er pent, det liker jeg, men kom ikke med gamle slitte emaljeting til meg altså *grøss* det er forferdelig. Gamle kasseroller og gamle kakebokser som er helt opptært på innsiden, flekkete og trasige *dobbelgrøss* Jeg liker ikke gamle sprukne kopper og fat med skår i heller. I hvert fall ikke til å spise av. Rett og slett ekkelt. Det eneste gamle jeg liker er når jeg vet eksakt hvor det kommer fra. Joda...har litt problemer når jeg er ute også, sjekker alltid servise og bestikk nøye. Vet jeg er pysete, men sånn er jeg bare.

Tekster er vakkert. Møbler, dører, vegger...dekorert med vakre tekster er bare helt ubeskrivelig vakkert, spesielt ala Himlarum


Lysestaker i alle høyder og fasonger er flott. Fattigmannssølv, rikmannssølv, plett, glass, tre, stein...spiller ingen rolle.
Etasjefatet mitt i zink elsker jeg. Den store veggklokka likeså. Oppbevaringsslass med zinklokk gir meg en god følelse når det er fylt med noe spiselig.


Jeg har også en svakhet for skilt, og når det gjelder skilt kan de gjerne være slitt emalje. Kunne hatt skilt på kryss og tvers i hele huset jeg.


Også har jeg en svakhet for hjerter. Hjerter i alle fasonger og størrelser. Det er ingenting som er som hjerter.

Vet dere, jeg trodde en periode at jeg MÅTTE ha Green Gate kopper. Hvorfor? Jo fordi alle skriver om disse koppene, og jeg følte meg helt dust som ikke eide en eneste en. Jeg liker de store koppene fordi de har så elegant hank, men jeg liker jo ikke fargene like godt da. Jeg liker porselen i krem og hvitt. Gjerne med mønster, helst lyst det også. Nøytralt er ordet. Hadde Greengate laget kopper i krem og hvitt med en anelse diskret mønster hadde jeg kjøpt dem glatt.

Finn din egen stil heter det. Lettere sagt enn gjort når det flommer over av inntrykk, men jeg har etterhvert skjønt at min stil er MIN STIL. Dvs. egentlig ingen stil overhodet HURRA, HURRA og HA-HA-HA! Nå skal jeg prøve å være tro til denne stilen, for stemmer ikke stil og hjerte, blir det feil til slutt likevel.

Tenk å kunne malt alle gulvene gusjegrønne og kjent inni seg at DETTE LIKER JEG, dette gjør MEG godt...helt uavhengig av om eventuelle gjester lå svimeslått innenfor døra...
Det hadde vært noe det ;-)

Nå er det på tide å presisere at jeg har blitt utrolig inspirert av å være på blogg. Jeg har fått masse ideer og puff til å fikse, male og pynte her og der, og jeg har blitt modigere til å prøve nye ting og gå for det som føles riktig. Nå prøver jeg også å forkaste det som ikke stemmer. Det jeg skriver er heller ikke ment som kritikk av andres smak, om noen tolker det slik, for det er den individuelle smaken jeg vil fremme.

Det kunne vært interessant å høre om flere har noe de trodde de måtte ha, men som de egentlig ikke liker, og også om hvilke ting dere faller i lykkerus over.
5-10 av hver f.eks.? ;-)

14 kommentarer:

Anonym sa...

Artig innlegg. Problemet mitt er at jeg ofte går lei, samt at min og gubbens smak er forskjellig... Så da er det ikke til å unngå at det kan bli stilforvirring i heimen;-) Men det beste med et hjem er en god atmosfære, at man er velkommen og at folk trives.

Hanne~Rita sa...

Hei!
Her inne kunne jeg virkelig senke skuldrene..takk. Koselig å være på besøk. Blir ikke lenge til neste gang. Hanne

Lobeliadamen sa...

Hei hei,
Superbra innlegg :-)
Det er alltid viktig å følge hjertet i innredning synes jeg. Det er jo DET som gjør hjemmene våre VÅRE og personlige! Jeg elsker også hjerter..he he..
Men - jeg liker også emaljeting og madonnaer....
Jeg er ganske svar for bruk av skjell og drivved i dekorasjoner syns det er flott og avslappet....og kongler til jul ...og kranser (hele året)...herergud....listen er jo endless...ha ha...

Ha en fortreffelig kveld :-)

W

Lenemora sa...

Hei!

Liker bloggen din!
Har ikke hvitt kjøkken, men har fått 2 Green Gate kopper av en annen blogger, hi, hi.
Er av den oppfatning at det beste er når vi finner vår egen stil og lever med den, det betyr jo ikke at vi elsker å se på andres stil heller....

Jeg liker godt hvitt, men er nok litt shabby eller rettere sagt litt gammel-romantisk-bondestil tror jeg....

Legger meg som følger av bloggen din.

Klem fra Lenemora

Nikoline sa...

Bortsett frå det med emaljetinga kunne eg ha skrive dette innlegget sjølv... me to må i bunn og grunn vera temmeleg like til sinns... Men eg trur eg er den einaste bloggaren i "vårt" miljø som har
0 madonna
0 fattigmannsølv
0 prismelysekrone
0 Green Gate
.... og heller ingen kvit Ektorp.
Det er ikkje fordi eg ikkje synes det er fint, for det er det så absolutt, men eg likar ikkje å ha slikt "som alle andre har"! Må innrømma at påvirkninga etter livet som bloggar starta, ikkje har uteblitt! Trur eg er blitt meir "dollete" av det... eller så er det at det har lagt latent i meg og ikkje våga seg heilt fram... Eg har jo alltid likt rosa geranium,blondegardiner og småmønstra tapet,men det har vore HEILT UT i mange år. No kan eg henga opp blondegardinene og føla meg HEILT INN... trur eg...
Og eg kan falla i lykkerus over nokså enkle (og for nokon nokså fattigslege) ting ; som ei gammal bok med vakre bilder, eit møysommeleg broderi eller rett og slett ein vakker plankebit av rekved i fjøra.
"Nokon likar dottera,andre likar mora..."
Ha ein flott kveld og takk for eit godt innlegg :0)

Unknown sa...

Å vet du, nå ble jeg virkelig glad!!!!
Hvitt kjøkken har jeg nettopp fått og det er herlig - det knøttlille kjøkkenet virker en halvgang så stort som tidligere.
MEN du fikk meg nå til å kunne se meg rundt i stua og kjenne at den ser slik ut som den gjør fordi VI som bor her liker den! Vi har ikke hvite møbler, men er ganske "umoderne" og tviholder på våre mørke. Her hos oss er det mye kontraster - lyst og mørkt, gammelt og nytt.
Jeg har slitt litt med å legge inn bilder av stua mi siden det av og til kan føles som om mørke møbler er litt "grøss" her i "Blogglandia".
Har følt at det ikke er pent nok å legge ut for mange bilder av stua vår med mørk sjenk, sofa og spisestue.
Synes jo alle disse lyse hjemmene er utrolig vakre, men ...jeg liker jo mitt hjem slik som det er.
Takk for et flott innlegg!

Kjempe stor klem fra Eva

Lobeliadamen sa...

ha ha ha ha ....skilt ja :-) Nå er det masse fint inne altså! Og mer kommer imorgen :-)

Enjoy!!!

W :-)

Emmas utsikt sa...

Jeg tror du har satt ord på noe som mange av oss er veldig enig i. Jeg vil ikke ha det som alle andre og føler heller ikke at jeg må ha en madonna eller fattigmannsølv for å gjøre hjemmet komplett. Jeg er veldig glad i engler, men de kommer bare frem til Jul. Har små barn under tre år og blir egentlig litt stresset av for mange pynteting.

Pynter mest med lykter, inne som ute.

Har et fantastisk mørkegrått modernt kjøkken fra KVIK, mørkebrune sofaer og eneste hvite møbeln er tv-benken.
Samtidig elsker jeg å kikke inn hos alle hyggelige blogger og drømme og inspireres.

Som din.

Nostalgia sa...

He-he festlig innlegg ! Ser at vi er ganske like :-)

Hos meg forblir nok kjøkkenet rødt, møblene mine kommer nok heller ikke til å bli hvite, med mindre de er ødelagt på en eller annen måte ;-D.

Ønsker deg en deilig kveld !
Klem, Nostalgia

Bestefars Verksted. sa...

Oiiiii,dette kunne jeg nesten skrevet selv.......ikke har vi hvitt kjøkken,ikke har jeg Green Gate ting,ikke hvit Ektorp osv......men jeg har heller ingen madonnaer....det passer bare ikke inn ! Jeg er nok røffere i stilen,gitt.....men shabby må det ikke være ! Som du sier,så finnes det en grense......slitt er greit,men ikke avskallet maling som krøller seg....! Hvitt og kremfarget porselen er nydelig....og et must hos meg :) Takk for et supert innlegg,må nok innom her igjen :)

My home is my Castle sa...

Herlig innlegg :))
joda,mesteparten hjemme hos meg er hvitt, men jeg har ingen madonnaer ( har litt lyst på, men mannen sier NEI til det, og det er ikke mye han sier nei til, så der har jeg gitt meg ) hehe..
Greengate har jeg heller ikke, har ikke funnet "mitt" mønster, som er noe ala ditt ønske..
Polkadotter.. Ingen av dem heller, men derimot fattigmannsøl.. LOVE IT !!!
Innred hjemmet ditt med hjertet :) Det gjør jeg. Jeg kan få hjertebank av visse ting og bare MÅÅ ha det. Forelsker meg lett i ting og tang :)) Høres sikkert teit ut for andrte, men jeg gjør faktisk det :))
Gamle møbler elsker jeg, men jeg må heller ikke ha det FOr slitte.
Kunne ramse opp her, men nå roper gubben at det er mat... :)

Er veeeldig spent på hva du har gjort ;)

klem,Kari

Living next to me sa...

hm jeg tror det er mange der ute som har " normale" hjem , som ikke et design blad i verden ville satt sin fot i, ikke har jeg madonna men jeg har en engel og 3 katter i hagen...
Englen mest for å terge min kjære som mener det er bare hakket bedre enn hagenisse.
Vi fikk en madonna men dumme meg misforsto og satt den på graven til sønnen min , og der sprakk det vennskapet tror jeg...Vi har caffe latte vegger etter tidligere eier , Magnolia lærte jeg var fagutykket på den , jeg klikker snart, den er over alt, og der en ikke er ,er det retro tapet, ekte retro ...Sukk ja nå har ikke jeg noe design blogg , men en asyl blogg , jeg søker asyl på alle blogger jeg er innom fordi jeg ikke passer inn...og spisebordet er kontor selv om vi har kontor , kaffetrakteren står fremme og vi har skrekk og gru gardiner...
Du har mye fint , en kunne tenkt seg på kjøkkenet , som er så dyrt at en ikke kan skifte det ut, selv om det er massiv eik, blyglassdører og franske fliser som noen med dyr og dårlig smak har satt opp . nå ble det bulk i veggen så jeg får hvite vegger ...ikke verst , slippe Magnolian der i hvert fall
Morsom blogg , har vært her før men glemt legge igjen kommentar , først nå jeg har skjønt at en må gjøre det...Ha en fin kveld ..ps lysekroner har jeg ...men de er kjøpt for lenge siden ....

Hepburn Hilton sa...

Et fantastisk innlegg! Jeg er enig med deg. Jeg liker den hvite stile og jeg liker svart ting, spesielt svart smijern. Så jeg blander, det myke i mot det harde!

Jeg dør av flauhet nå, siden jeg nettopp kommenterte på det forrige innelgget ditt at jeg ikke ser sjarmen i å ha greengrate ting siden ALLE ahr det, men en madonna. Det har jeg lyst på!! Og jeg har lett lenge etteer den perfekte... muligens jeg skal en tur til roma i løpet av hsøten og da tenker jeg å kjøpe en! En litt mer personlig enn de fra interiør butikkene :)

Camilla sa...

Nydelig innlegg! Virkelig herlig å lese:) Jeg tror du har fått satt ord på det veldig mange tenker...Og jeg tror at om ikke alle har alle disse tingene, så liker vi å drømme.

Det viktigste er å trives i eget hjem, ha sin egen stil med ting som betyr noe for en. Et hjem fullt av bare "must have"-ting er ikke et personlig hjem.

Lenge siden jeg har besøkt bloggen din...Var jammen på tide!
Jeg også grøsser av gamle brukte bokser og sånn...Ekkelt, ekkelt,ekkelt!